NAPRAPATIA

Naprapatia on manuaalisen lääketieteen hoitomuoto, joka on erikoistunut tutkimaan, hoitamaan ja ennaltaehkäisemään tuki- ja liikuntaelimistön ongelmia. Käytetyt tutkimus- ja hoitomenetelmät perustuvat tutkittuun, tieteelliseen näyttöön.

HOIDAN VASTAANOTOLLANI

TYYPILLISESTI VAIVOJA KUTEN

RINTARANGAN JA LAPOJEN ALUEEN KIPUTILAT

ALASELÄN KIPU- JA JÄNNITYSTILAT

NISKAN KIPU- JA JÄNNITYSTILAT

ISKIAS-OIREET

OLKAPÄÄN KIPUTILAT JA LIIKERAJOITUKSET

NISKAPERÄINEN PÄÄNSÄRKY JA HUIMAUS

YLÄ- JA ALARAAJOJEN PUUTUMISOIREET

URHEILU- JA RASITUSVAMMAT

TIETOA NAPRAPATIASTA

Naprapaatin osaamisen pohjana on näyttöön perustuva lääketiede (EBM), jonka pohjalta diagnostiikka, tautiluokitukset ja hoitomenetelmät rakentuvat. Naprapaatin käyttämiä hoitomenetelmiä ovat esimerkiksi nivelten manipulaatio- ja mobilisaatiohoidot, lihasten ja pehmytkudosten käsittelyt, lääkinnällinen harjoitusterapia sekä ergonominen neuvonta.

Vastaanotolla hoidon lähtökohtana on vaivan syyn selvittäminen. Naprapaatti haastattelee sekä tutkii asiakkaan. Kliinisessä tutkimisessa käytössä on erilaisia ortopedisia ja neurologisia testejä sekä rajatumpia niveltason liikkuvuustestejä. Samalla huomioidaan myös mahdollisten jatkotutkimusten, kuten kuvantamis- ja laboratoriotutkimusten tarve. Tavoitteena on aina selvittää oireen alkuperä. Mikäli se ei ole mahdollista, keskitytään oireenmukaiseen hoitoon sekä toimintakyvyn ylläpitämiseen ja kohentamiseen.

Huolellisen tutkimisen perusteella suunnitellaan yksilöllinen hoito. Passiivisen käsittelyn tarkoitus on luoda valmiudet yksilöityyn aktiiviseen harjoitteluun, jolla parannetaan toimintakykyä sekä pyritään ennaltaehkäisemään ongelman uusiutuminen. Naprapaatti voi suorittaa mm. kävelyn analysointia, lihastasapainon ja lihasvoimien sekä fyysisen suorituskyvyn mittauksia.

Naprapaatti on Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valviran rekisteröimä nimikesuojattu terveydenhoitoalan ammattilainen. Suomessa naprapatiaa voi opiskella vain Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa. Opiskelu kestää 4 vuotta (240 opintopistettä). Opetus perustuu alan tuoreimpaan tutkimustietoon. Opinnoissa käsitellään kattavasti ja syventävästi tuki- ja liikuntaelimistöä ja opinnot sisältävät mm. anatomiaa, biomekaniikkaa, patologiaa, liikuntafysiologiaa, urheilulääketiedettä, neurologiaa, radiologiaa, ortopediaa, kipufysiologiaa ja farmakologiaa. Koulutus antaa valmiuksia myös TULE- sairauksien erotusdiagnostiikkaan.

Naprapaatin vastaanotolle voit tulla hakemaan apua mihin tahansa tuki- ja liikuntaelinvaivaan.
Keskimäärin hoitokertoja tarvitaan vain 3-5, joten naprapaatin hoito on erittäin kustannustehokasta!
Naprapatiasta helpotusta useisiin kiputiloihin.

Olen erikoistunut akuuttien sekä kroonisten selkä- ja niskakipujen tutkimiseen ja hoitoon. Kun hoitoon hakeudutaan akuuttivaiheessa, vältetään turhat ja pitkittyneet kipukierteet. Naprapaatin vastaanotolle voi tulla ilman lähetettä.

• White Facebook Icon
  • White Instagram Icon